Pages

Jumaat, 7 Januari 2011

hari ini dalam sejarah dunia cik aiDa

salam...

entry hari ni aku tak mau la nak membebel lebih-lebih ala2 nyonya mansor dalam filem ibu mertuaku tuh kn...juz nk story yang aku terase sangat bahagia dan berbangga menjadi diri aku..huhu..untuk pertama kali dalam sejarah hidup aku,aku telah pun berjaya menderma darah aku yang terlebih-lebih banyak ni (yeke?) dengan jayanya,tanpa sebarang komplikasi..alhamdulillah..sangat-sangat bahagia sebab memang da lame nak mencube,tapi tak berpeluang...mana tak nya,dulu badan ni tomey sangat..tak layak kot...ahhaha..lagi satu,tibe-tibe aku rasa bangga (belum tahap riak ok?) dengan empunya diri kerana telah berjaya menangani salah satu ketakutan dalam hidup aku...masa mula-mula memang takut sangat-sangat..rasa nervous tu toksah cakap la..siap aku buley praktis menari twist lagi sebelum nk pegi kat tempat menderma darah tuh..sebab teruja + risau punya pasal..hahahaha..masa kat tempat menderma tuh, iaitu di kolej kediaman kelapan..(kolej aku le tu...) sesi program tu bermula dengan pendaftaran, dalam jam 11 suku gitu..lepas tu, bila dah mendaftar ada la sesi 'cek-mengecek' kondisi tubuh badanku ini..semasa aku di'cek' tu beginilah sedikit sebanyak perbualan antara aku dengan makcik doktor yang cek aku tu...

makcik doktor : are u scared ha..?(selepas periksa tekanan darah aku gune mende alah yang pam kat lengan tu)

aku : (dengan muke neves) errr..sikit la...(aku agk sure tinggi,sebab tengah neves kan..?)

makcik doktor : i think u cannot donate la..u look pale..u see..ur finger,its pale..try u see my hand..its pink..it should be like this..(sambil tunjuk tapak tangan die kat aku..nak bandingkan la tu..huh)..i dont think u can donate ur blood...

aku : so,saya tak buleh derma la ni..?(aku bertanya sambil buat ekspressi muke kecewa bercampur tak puas hati)

makcik doktor : emm..n also ur weight seem like not suitable..what is ur weight?(buleh die tanye sambil wat muke cam bagus die..cettt!)

aku : last time i check,its around 48..tapi sekarang tak sure,sebab dah lama tak timbang..hehe (senyum kambing sat)

makcik doktor : try stand on there...(die tunjuk alat timbang yang ada standby kat sebelah die)

aku : ..... (tak cakap apa pun..ikut jek..)

makcik doktor : owh..its 47...(lepas kot...dun judge a book by its cover la mkcik..)..juz try the hemoglobin test on her plez (die bagi arhn kt staf yg de kt sblh die)

kendian, aku pon bergerak la pegi kat akak staf yang dimksudkn mkcik tu tadi..muke manis la sikit dari mkcik tadi,so ase kurang sikit neves..huhuhu..dekat akak tuh..sekali lagi keraguan mkcik tadi terhadap aku berjaya disangkal..setelah diuji,terbukti darah aku jenis yang boleh diderma..."hahahaha..pueh aty?" nk je aku tnye gtu kt mkcik tu..pastu mkcik tu xde tnye-tnye kt aku lg...hoho..masa kt akak tu gk aku bru dpt tau jnis drh yang slme ni dok menjalar ke seluruh urat saraf dalam badan aku nih dalam kategori A...serius aku suke..bak kate kwn baikku "padanla rsult slalu A"..hahaha..(xde kne mngena..dan kwn sye tuh pn skdr menyindir shje sbb rsult jrg2 beno dpt A..kui3..)

dan kemudian,bermulalah detik klimaks dimana darah aku disedut keluar..masa sebelum dicucuk tu,rase sangat takut..jenis aku ni plak bile da neves,mulelah mulut ni xreti-reti duk diam..kesian kt staf yg bertugs tuh nak mlayan mulut becok aku ni..(sabo jek la kak)..oleh sebab yang mencucuk aku tu adlah misi senior,so kurang ckit neves ni,sbb die pndai lak pjuk aku bg aku tenang...lagipn dekat dpan aku tuh de sorang staf laki muke jambu jek..so tak de la neves sangat..hahaha..ase ok la..mse die ccuk n msukkn tiub tuh jek yg sakit sikit..lps tuh da ase ilex da...setelah beberapa minit..maka selesailah satu beg (beg drh...bukn cam beg skolah tuh tau) darah aku disedut keluar..staf yang bertugas tuh pn bg mase tuk rest skjp kemudian siap bagi air milo pekat same cupcake coklat lagi..ssoooddaapp!!

selesai me'nyetel'kan air sme cupcake yg dberi tuh aku pun melangkah dengan pnuh gaya keluar dari bilik tempat menderma tuh..rasa happy dan bangga tu datang secara tibe-tibe..(tibe-tibe la plak kn..) bangga bila dapat buktikan pada diri sendiri yang aku boleh atasi peristiwa2 menakutkan sebegitu dan rasa happy sebab dapat air milo same cupcake dan ditemani abg ensem mase drme drh menderma darah pada yang memerlukan...moge2 dengan adanya sedikit dari darah aku tuh,dpt menyelamatkan nyawa orang yang belum tbe masenye dijemput Allah...n pesanan tuk penerima darah aku tu nt..jge bek2..jgn kasi drakula isap pulak..hahaha..saya halalkan drh2 yang sy dermakan tuh...huhu..

so pada korang-korang yang belom try mnderma darah tuh,pegi la...dun be scared..tak sakit mana pon..sumpah! (tapi effect die berbeza ikut individu gak sebenarnya..) tapi,selagi lom cube kita tak tau kan..?so..pe lagi..?pergilah menderma dara uupsss..darah..haha..tak salah kan tulun orang..pahala pon dapat..ammiinn..=)

k la..da lebih dari nyonya mansor plak aku mmbebel nih..stop cni dulu..tangan sakit da nih..huhu..papai..

salam..

*adehh...lenguh2 jek tangan nih...sakit bekas enjet xhilang lagi..huhuhu*






Tiada ulasan:

Catat Ulasan